Congres op woensdag 25 maart 2020

‘Autisme en gedrag’

Algemene informatie:

  • Locatie: De schakel in Assen.
  • Tijdstip: 15.30-20.15 uur
  • Doelgroep: ouders, leerkrachten/docenten en onderwijsassistenten (zowel basisonderwijs als VO), paramedici en andere geïnteresseerden
  • Kosten: €35,- per persoon
  • Opgeven door een mail te sturen naar: info@jannekewaalkensfoundation.nl of vul het formulier in onderaan deze pagina.

Tijdens dit congres krijgt u informatie over omgaan met gedrag bij kinderen/jongeren met autisme met een verstandelijke beperking.

Voor het congres werken we o.a. samen met Kentalis en gespecialiseerde medewerkers van KCOO Groningen.

Aanmelden:

aanmelden kan via onderstaand formulier

Workshops:

Workshop: Wat is autisme (deze wordt zowel in rond 1 als in ronde 2 gegeven)

In deze workshop wordt door middel van Brain Blocks, praktijkvoorbeelden en recent onderzoek inzicht gegeven in autisme. Brain Blocks is een toolbox dat zich uitstekend leent om visueel te laten zien wat autisme is. Met name het informatieverwerkingsverschil en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn. Tijdens de workshop is ruimte voor vragen en eigen inbreng.
Aan het eind van de workshop weet je dat autisme een informatieverwerkingsverschil is en heb je praktische tips hoe mensen met en zonder autisme elkaar beter kunnen begrijpen en hoe je kunt handelen.
De workshop wordt gegeven door Annerieke Zandinga. Annerieke is werkzaam als ambulant begeleider bij het Kenniscentrum van Openbaar Onderwijs Groningen. Haar achtergrond is gedragsspecialist met extra verdieping in autisme. Zij neemt oa deel aan het Autisme Netwerk Groningen.

 


 

Workshop: Marjo Gorseling: “hoe ziet uw ideale omgeving of school eruit ?”

Op 25 maart 2020 mag ik bij het congres “Autisme en gedrag” vertellen over mijn bijzondere gezin en de weg die wij de afgelopen 13 jaar hebben afgelegd. Van diagnoses krijgen tot passende scholen zoeken, de eindeloze stroom hulpverleners die (vaak niet op ons verzoek) over onze schouders meekeken. Wat het met je doet als je ene kind niet meer naar school kan en je andere kind niet meer naar school wil. Met als kers op de taart een leerplichtambtenaar achter je aan die vastbesloten is je ergste nachtmerrie te worden.
Ik ben na 13 jaar bevrijd van angst voor protocollen en beproefde methodes. We hebben onze eigen manier gevonden want tenslotte is geen kind hetzelfde, ook al heeft hun ontwikkelingsstoornis dezelfde naam. Het lijkt er ook op dat we de juiste onderwijsvorm te pakken hebben, ook al gaat dat in tegen alles wat op papier voor een autist goed is.

Gevolgd door een interactief deel met als hamvraag “hoe ziet uw ideale omgeving of school eruit ?”

Graag tot 25 maart !

Met vriendelijke groet,

Marjo Gorseling

 


 

Workshop: Ondersteunend tekenen door Pien van der Most

Hai! Mijn naam is Pien van der Most.

Sinds 1 jaar ben ik trainer in ondersteunend tekenen bij kinderen. Ik train vooral professionals (en ook ouders) om kerntekeningetjes in te zetten bij (gesproken) taal. Met als specialisme TekenenbijTOS. In 2000 ben ik afgestudeerd als logopedist, waarvan ik 14 jaar gewerkt heb op een cluster2 school in Groningen, en daarna 4 jaar als Ambulant Begeleider in het Passend onderwijs. Als jong kind maakte ik al gebruik van ondersteunend tekenen. Net als in mijn werk als logopedist en AB-er, én ook als moeder!

Ondersteunend tekenen helpt! Helpt, omdat het houvast geeft, overzicht en rust. Zorgt dat kinderen taal makkelijker kunnen volgen, laten landen, onthouden, begrijpen, en kunnen vertellen, emoties en communicatie beter snappen, zich kunnen uiten. In de begeleiding én ook thuis.

Het is een onderdeel van totale communicatie. Een hulpmiddel in taal en bij communicatie.  Superkrachtig, en juist omdat kinderen visueel zo sterk zijn ingesteld. Elk kind!

Of het nu hoogbegaafd is, een vorm van ASS heeft, hoogsensitief is, een taalontwikkelingsstoornis heeft, AD(H)D – Elk kind wil gehoord en gezien worden!

En iedereen, jij ook! kan ondersteunend tekenen leren. Ik help je daar graag bij!

Wil jij kennismaken met ondersteunend tekenen bij kinderen – de basis? Schrijf je in voor 1 van de 2 workshops!

Ik ontmoet je graag!

En kun je niet wachten 😉 Neem dan zeker een kijkje op de site ondersteunendtekenenbijkinderen.nl

Hartelijke groet,

Pien van der Most

 


Workshop: Autisme belevingscirquit  door Ineke Bloupot

deze workshop bestaat uit 2 delen dus zal starten in ronde 1 en vervolgd worden in ronde 2)

maximaal 14 deelnemers dus wacht niet met aanmelden!

Deze workshop wordt verzorgd door Ineke Bloupot, werkzaam bij Kentalis. En gaat over vragen zoals: Hoe kunnen we autisme beter begrijpen als we het zelf niet eerst voelen?

  • Hoe zou het zijn om vast te lopen omdat concrete communicatie ontbreekt?
  • Hoe zou mislukken voelen omdat teveel prikkels in een keer binnenkomen?
  • Hoeveel frustraties zouden opwellen als je telkens met je hoofd tegen een muur botst omdat je geen overzicht ziet?
  • Een bult op je hoofd, dat kan je krijgen. Een gat in die muur? misschien. Maar één blik binnenin.?

Met de ABC box van Autisme Centraal brengen we  je via tien korte opdrachten in de gevoelswereld van autisme. Het AutismeBelevingsCircuit is voor iedereen die autisme wil ervaren en leren kennen. Laat je misleiden door je zintuigen, ontdek wat kan en niet kan, voel nu zelf waar anderen enkel over schrijven! Elke opdracht in dit parcours probeert je een autistische ervaring te laten opdoen, steeds gekoppeld aan een tip voor autismevriendelijkheid.

 


 

 

Meer informatie over workshops volgt.

Hou onze website, nieuwsbrief en facebookpagina in de gaten om meer informatie te krijgen over het congres.

aanmelden kan al!